środa, 3 października 2012

RISOTTO IDEALNE = OBIAD DLA CIERPLIWYCH

Od dłuższego czasu korciło mnie, aby spróbować zrobić risotto. Już nie raz widziałam w programach kulinarnych jak zrobić risotto krok po kroku. Myślałam - łatwizna:) Ale hola hola, nie tak szybko. Risotto do danie dla cierpliwych, lubiących w ciszy i spokoju rozmyślać nad garnkiem pełnym aromatów. Od mojego męża dostałam miły i smaczny prezent - kurki. Myślałam, że w tym sezonie nie będę miała już okazji do ich przyrządzania, a tu proszę, cała siatka kurek. Musiałam obmyślić co z nich zrobię. Jak na razie na pierwszy ogień poszło risotto z kurkami. Wykonałam je w dwóch wariantach: pierwszy z samymi kurkami, a drugi kurki z pomidorami. I szczerze mówiąc ta druga wersja bardziej mi smakowała.

Jeżeli chodzi o risotto to najlepiej jest opanować przepis podstawowy, a potem szaleć z dodatkami do woli. Ja zapoznałam się z przepisem Jamiego Olivera, ale przedstawię Wam wersję zunifikowaną, uniwersalną dla dwóch, a nie jak w przepisie Jamiego 8 osób :)

RISOTTO - przepis podstawowy

200-250 g ryżu do risotto (Arborio lub Carnaroli)
1/2 szklanki białego wytrawnego wina
około 2-2,5 szklanki bulionu z kury lub warzywnego
1 średnia cebula pokrojona w kostkę
2 łodygi selera naciowego drobno pokrojonego (opcjonalnie)
2 łyżki oliwy
1 łyżka masła

Na głębokiej patelni lub w garnku rozgrzewamy oliwę z masłem, wrzucamy cebulę i łodygi selera i dusimy około 15 minut, ale tak by się nie zrumieniły. Następnie wrzucamy na patelnię ryż i zalewamy go winem. Smażymy/Gotujemy na średnim ogniu, aż alkohol wyparuje. Płomień nie może być zbyt duży - ryż nie powinien gotować się zbyt szybko, ponieważ ziarna będą z wierzchu kleiste, a w środku twarde. Zbyt mały płomień spowoduje z kolei, że uzyskamy pudding ryżowy. Gotujemy więc nasze risotto na średnim ogniu i stopniowo dolewamy bulion (tak po około 1/4 szklanki), cały czas mieszamy risotto i gdy ryż wchłonie bulion dolewamy kolejną porcję. Czynność tę wykonujemy około 15 minut, aż ryż będzie robić się miękki ale jeszcze trochę al dente. Każde ziarenko musi być lekko oklejone sosem. Doprawiamy solą i pieprzem.

RISOTTO Z KURKAMI I POMIDORAMI

spora garść oczyszczonych kurek
3/4 szklanki passaty pomidorowej lub dwa średnie pomidory bez nasion (sam miąższ
2 łyżki masła
1 łyżeczka oliwy
2 łyżki startego parmezanu

Na drugiej patelni rozgrzewamy masło z oliwą i wrzucamy kurki. Podsmażamy aż będą rumiane, doprawiamy solą i pieprzem. Passatę/pomidory dodajemy do naszej bazy do risotta. Jeszcze chwilę podgrzewamy i na koniec dodajemy usmażone kurki. Podajemy posypane startym parmezanem.

Wersja 1 - risotto z kurkami

Wersja 2 - risotto z kurkami i pomidorami



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty