środa, 19 grudnia 2012

Pierogi z kapustą i grzybami

Tak jak obiecałam zamieszczam przepis na pierogi z kapustą i grzybami. Są to moje pierwsze pierogi. Do tej pory piekłam tylko pierogi drożdżowe. Dla mnie to pierogowy debiut. Skorzystałam ze sprawdzonego przepisu no i proszę...


Z początku myślałam, że to banalnie proste: mąka, woda i sól. Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego, ale w ugniatanie ciasta trzeba włożyć nie tylko serce, ale też sporo siły. Potem wałkowanie i długie lepienie. Jeśli nie ma się wprawy jest to zadanie trudne. Stąd też nie polecam lepienia pierogów tuż przed Wigilią, lepiej zarezerwować sobie jedno popołudnie. 


Pierogi z kapustą i grzybami
(przepis z bloga Around the kitchen table)




Do przygotowania ciasta potrzeba:

1 szklanka mąki pszennej
10-15 łyżek gorącej wody
szczypta soli

Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy sól, robimy niewielkie wgłębienie i wlewamy wodę. Prawidłowo powinno się to robić na stolnicy, ale ja nie posiadam i nie lubie mieć calego blatu w mące.
Ciasto mieszamy i odstawiamy do ostygnięcia. Wyrabiamy ciasto rekami, aż do momentu gdy będzie aksamitnie gładkie, miękkie i lśniące. Zawijamy je w folię i wstawiamy do lodówki na około 1 godzinę, by odpoczęło.

Farsz:

500g kapusty kiszonej
50g suszonych grzybów
1 cebula
2 łyżki masła
1 jajko
sól
świeżo mielony czarny pieprz
szczypta gałki muszkatołowej
2 ziarnka ziela angielskiego
szczypta suszonego tymianku



Najpierw kapustę płuczemy najlepiej na sitku, odciskamy i lekko siekamy. Grzyby płuczemy i moczymy w gorącej wodzie przez minimum 2 godziny (można zostawić na noc do moczenia). Następnie odciskamy je i kroimy w paski i drobno siekamy. Cebulę kroimy w drobną kostkę. Na patelni rozpuszczamy masło, dodajemy liść laurowy, ziele angielskie, cebulę i smażymy aż cebula się zeszkli. Dodajemy grzyby i kapustę i podsmażamy całość około 10 minut na małym ogniu. Ja dodawałam też po kilka łyżek wody z moczenia grzybów (pamiętajcie by nie wylewać wody po moczeniu grzybów, bo ma ona w sobie mnóstwo wspaniałego smaku grzybów i może się przydać do przygotowania sosu grzybowego czy zupy). Doprawiamy solą, pieprzem, kminkiem i gałką muszkatołową. Studzimy, dodajemy jajko i porządnie mieszamy. Ja wstawiłam do lodówki na noc i następnego dnia podgrzałam ponownie, wystudzilam i dopiero wówczas wykorzystałam do pierogów. następnego dnia kapusta była zdecydowanie smaczniejsza niż na początku. Pamiętajcie, że kapusta nie może "pływać" w wodzie z grzybów. Chodzi tylko o smak. Farsz powinien być w miarę suchy.


Ciasto cienko wałkujemy i przy pomocy szklanki wykrawamy kółka. Każde kółko układamy kolejno na dłoni i wypełniamy farszem tak by farsz nie dotykał do brzegów (jak będzie dotykał pierogi nie będą się chciały kleić). Zalepiamy brzegi każdego pieroga. Jesli ciasto nie będzie się chciało kleić można jego brzegi delikatnie posmarować wodą.


Gotowe pierogi wkładamy partiami do posolonego wrzątku z 1 łyżką oleju i gotujemy 2-3 minuty od momentu wypłynięcia na powierzchnię.



Życzę smacznego!


Magduśka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty