czwartek, 15 listopada 2012

Cykoria - nie dla cykorów

Chciałam Was dzisiaj zachęcić do jedzenia cykorii. Ja długo podchodziłam do niej jak do jeża. Moja mama zawsze bardzo ją lubiła, ja jej unikałam. Dopiero mój Mąż zaczął kupować cykorie i dodawać ją zamiast sałaty do kanapek. Trochę czasu minęło zanim ją zaakceptowałam, a teraz to po prostu mi smakuje. Piszę o niej bo ma w swoje niezwykłą dawkę witamin, bardzo małą ilość kalorii i to co ja bardzo doceniam - bardzo długo zachowuje świeżość. Jest wspaniałym dopełnieniem zimowej diety.

Cykoria, zwana także endywią jest ciekawym warzywem. Ma delikatnie gorzkawy smak. Czy wiedzieliście, że hoduje się ją  w zupełnej ciemności? Odkryta została przypadkiem w 1830 roku przez belgijskiego ogrodnika, który zauważył, że hodowana dotąd jako zioło i roślina pastewna cykoria, pozostawiona na zimę w piwnicy  wypuszcza ze swych korzeni kwiaty o smacznych, delikatnych listkach.  Dopiero w drugiej połowie XX wieku na dobre zagościła na europejskich stołach i zyskała popularność. To dzięki uprawie w zupełnej ciemności osiąga swój śliczny biało-żółtawy kolor i wydłużoną, smukłą, zwartą główkę.


CYKORIA
sezon: od listopada do marca



ZAKUPY:

Kupując cykorię należy przede wszystkim zwracać uwagę na jej kolor. Najlepiej kupować te o białych lub kremowych główkach o ściśle zwiniętych, jędrnych liściach. Warto też wybierać te 
o mniejszych główkach, gdyż czym są mniejsze, tym mają bardziej wyrazisty i intensywny smak. 

PRZECHOWYWANIE:

Cykoria nie lubi światła! Świeże i zdrowe główki owinięte w folię można przechowywać na dnie lodówki przez kilka dni (do tygodnia). Cykoria traci wartości odżywcze jeśli zwiędnie albo zzielenieje. Staje się wówczas bardziej gorzka.

SPOSÓB PRZYRZĄDZANIA:

Przed pokrojeniem, cykorię należy dokładnie umyć i osuszyć, by nie straciła swojej goryczy, której źródło znajduje się w głąbie warzywa. Jej gorycz wyczuwalna jest bardziej w stanie surowym niż po ugotowaniu. Przed przyrządzeniem główkę cykorii należy oczyścić z liści nadpsutych i dokładnie wypłukać, bo często między liśćmi znajduje się piasek. Cykorię przyrządza się łatwo i na wiele sposobów:

1. na surowo - jako dodatek do kanapek, w sałatkach i surówkach.
2. gotowana - 15-20 minut w osolonej wodzie
3. duszona
4. zapiekana/ smażona - niestety traci wówczas kolor, dobrze się sprawdza w potrawach stir-fry (smażonych szybko na dużym ogniu).

Używa się jej również do produkcji kawy bezkofeinowej.



CYKORIA najlepiej smakuje z:

MAJONEZEM
OCTEM BALSAMICZNYM
JABŁKAMI

SOKIEM Z CYTRYNY
BOCZKIEM
TYMIANKIEM

PAPRYKĄ
RODZYNKI
SER ŻÓŁTY

Najprostsze danie z cykorii to po prostu pocięta w krążki cykoria skropiona oliwą i sokiem z cytryny z odrobiną pieprzu i soli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty